maanantai 12. heinäkuuta 2021

Lähimatkailua Storsand - Seitsemän sillan reitti - Kokkola

Lähdimme koko perheen voimin pienelle kesäreissulle viime vuotiseen tapaan pysyen länsirannikolla. Viime kesänä ajelimme Pietarsaareen ja vietimme siellä mukavat lomapäivät (voit lukea matkasta lisää täältä ja tästä postauksesta).

Tällä kertaa pysähdyimme ennen Pietarsaarta upealle Storsandin rannalle, joka on kyllä kaiken ihasteluna arvoinen hiekkadyyneineen ja mataline rantavesineen. Uiskentelimme täällä hetken, söimme eväitä ja sitten jatkoimme matkaa.

Emme palanneet takaisin päätielle, vaan jatkoimme matkaa pitkin rantareittiä tietä 749 pitkin. Tätä reittiä Pietarsaaresta Kokkolaan kutsutaan Seitsemän sillan reitiksi, ja varsin kauniita maisemia matkan varrella olikin! Söimme lounasta reitin varrella Luodossa Strandis-ravintolassa, joka sijaitsi sillan kupeessa veden äärellä. Niin kaunis paikka ja hyvät pitsat nautimme täällä.

Kokkolassa pääsimme hotellille ja hetken levättyämme lähdettiin katsomaan kaupunkia helteisessä alkuillassa. Kävelimme kauppatorilta suntin rantaa pitkin. Todella kaunis oli tämä kävelyreitti! Suntin ylitettyämme pääsimme heti vanhaan kaupunkiin, Neristaniin, ja ihastelimme hetken rakennuksia. Piipahdimme kahvilassa ja kauppakeskuksessa, ja palasimme hotellille.

Yövyimme Sokos hotel Kaarlessa, ja palvelu hotellissa oli todella ystävällistä. Huoneemme oli kahden hengen huone varavuoteella, ja vähän pieneksi se meinasi jäädä, mutta hyvin pärjäsimme. Aamiaisella olikin mukava yllätys, kun ketjuhotellien tuttujen aamupalaherkkujen lisäksi täällä oli paikallisia herkkuja ja itse leivottuja ja tehtyjä ruokia.

Aamiaisen jälkeen kävelimme pojan kanssa hotellilta läheiseen uimahalliin VesiVeijariin, jossa olen itse käynyt joskus ala-asteikäisenä. Uimahallissa on useita altaita, hyppytorni ja kesäisin myös ulkoaltaat ja vesiliukumäki. Meiltä kahdelta liput maksoivat yhteensä yhdeksän euroa, joten todellakin hintansa arvoinen vierailu! Uinnin jälkeen kello alkoi olla kaksitoista, ja kävimmekin vain hotellilla hakemassa tavarat ja lähdimme ajelemaan kotiin.