maanantai 3. helmikuuta 2020

Helpot ja perinteiset viherkasvit


Minulla on ollut viherkasveja asunnossa pitkään nyt vähän siellä sun täällä. Sain joulun jälkeen vanhempieni luota tämän ihanan Artekin ritiläpenkin, joka itseasiassa on ollut minun työpöytänä ihan pienenä lapsena. Nyt se sai kunnian päästä olohuoneeseeni, ja viherkasvit löysivät heti paikkansa ikkunoiden läheisyydestä.



Osa viherkasveista pääsi jo aiemmin "uudelle" kukkapöydälle, kun kollegani pelasti kaksi vanhaa metallofonia ja minä sain toisen näistä ihanuuksista. Kovin isoja ruukkuja tähän ei mahdu, mutta pidän näistä kahdesta uusvanhasta huonekalustani kovasti. 

Jos uudet huonekaluni ovat kotiutuneet ja löytäneet paikkansa, samaa ei voi sanoa kaikista viherkasveistani. Onneksi äitini ja siskoni ovat innokkaita ja taitavia viherpeukaloita, joten saan aina uusia pieniä alkuja edesmenneiden tilalle. Täällä taloudessa vain sitkeimmät selviävät!

italialainen ruukku

Mutta jos kaippaat helppohoitoisia viherkasveja, tässä kolme (kestävää) kasvivinkkiä:


Anopinkieli


- minulta löytyy sekä tätä pidempää että alemmassa kuvassa näkyvää matalaa. Pitkät anopinkielet olen ostanut itse noin kymmenen vuotta sitten, ja pienempi on alunperin äidiltäni.

Kultaköynnös

- mustassa ruukussa on uusin taimistani, sillä kultaköynnöstä minulla ei ole ollut hetkeen. Katsotaan, miten tämä viihtyy. Istutin sen tähän ihanaan, Sisiliasta tuomaani ruukkuun.

bergs potter

Posliinikukka

- vasemmalla kuvassa oleva posliinikukka viihtyy erityisesti, kun sen paikkaa ei vaihda. Näin olen ainakin itse huomannut. Joskus olen saanut posliinikukkani kukkimaankin, mutta tämä on vasta nyt innostunut kasvamaan. 

bergs potter


Ja nämä ihanat, vihreät ruukut! Nämä ovat Bergs Potterin ruukkuja, jotka olen ostanut vaasalaisesta Tittimadii-pop up -liikkeestä. Näitä löydät ainakin tästä linkistä.  Nämä ovat ihan lemppareitani ylemmän kuvan mustan ruukun kanssa. Ja viherkasvit, varsin hurmaavia ovat nekin.



2 kommenttia:

  1. Viherkasvit ovat kauniita. Itselläni on vain muutama, kun valo ei riitä. Eikä tilakaan..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ovatkin! Minunkin kasvikokoelma on pääosin saatu, mikä on kyllä hyvä, sillä sen verran tiheään kasveja kuolee. Kovin suuria ei minullakaan kyllä kasvit ole.

      Poista